Kako radi ovjes kod Citroena iz 1971. godine

- Advertisement -

“Francuska automobilska marka DS se u vrijeme svog nastanka godine 2014. zasnivala na izvanrednoj baštini automobila DS 19 proizvedenog prije 60 godina. Taj je legendarni automobil simbolizirao vrijednosti inovativnosti, izvrsnosti i avangardnosti. Zajedno s bratom, modelom SM, postao je simbol francuskih automobila više klase.

Kao DS iz 1955. godine i današnja DS vozila sjedinjuju izuzetan stil i tehnologiju, komfor i dinamičnost, plemenite materijale i eleganciju. Historija se nastavlja da bi ta dva slova u cijelom svijetu i dalje simbolizirala automobilski prestiž.”

Yves Bonnefont

Generalni direktor marke DS

OČEVI DS AUTOMOBILA

Projekt VGD, koji je započeo 1938. godine na inicijativu Pierra Boulangerja da bi zamijenio automobil Traction Avant, završen je tek 17 godina kasnije s automobilom DS 19, koji je lansiran u oktobru 1955. U razvoju i usavršavanju tog automobila glavnu ulogu su odigrala tri muškarca.

Prvi od njih je bio André Lefèbvre. Po struci je bio inženjer aeronautike, ali i gorljivi pristaša prije svega prednjeg pogona i aerodinamike, lakoće i raspodjele mase u centar. Drugi je bio Paul Magès, samouki inženjer i izumitelj hidraulike. Upravo je on izumio slavni hidropneumatski ovjes, a pored toga je projektirao i hidraulični servo-volan, kvačilo i kočioni sistem DS automobila. Posljednji od trojice bio je Talijan Flaminio Bertoni, nadareni dizajner, kipar i slikar, koji zajedno sa svojom ekipom crtača stoji iza revolucionarnih i elegantnih linija DS automobila.

AUTO SALON 1955. U PARIZU, DS STUPA NA SCENU

U četvrtak, 6. oktobra 1955. je automobil DS 19 po prvi put bio predstavljen na pariškom auto salonu. Kad je taj automobil prvi put postavljen za razgled pod veličanstvenom kupolom dvorane Grand Palais izazvao je iznenađenje i divljenje. Njegove su avangardne linije odmah postale novi ideal. Posjetitelji i novinari bili su očarani. Rivali su mogli još samo pozdraviti genijalnost noviteta. Već istog dana prodano je 12 hiljada automobila DS 19, a do zatvaranja salona deset dana kasnije sakupljeno je 80 hiljada narudžbi!

50. GODINE, DS ŠIRI SVOJA KRILA

Proizvodnja DS-a počela je 7. oktobra 1955. u tvornici na obali Javel u Parizu (Francuska), samo dan nakon prezentacije na pariškom auto salonu.

Na ulicama se oko prvih primjeraka tog automobila često okupljalo mnoštvo radoznalih. Njegova napredna tehnička i estetska rješenja stalno su bila u centru pažnje jer DS automobil nije bio samo dorađena skulptura, nego se ponosio i visokom tehnologijom. Njegov hidropneumatski ovjes mu je, na primjer, omogućavao položaj na cesti i komfor koje nije nadmašio ni jedan do tada proizveden automobil. Sasvim nova komponenta za veću sigurnost bio je izuzetno moćan kočioni sistem s hidrauličnom servo-asistencijom. Put kočenja je bio tako kratak da je kod prvog upoznavanja DS automobila iznenadio mnoge vozače.

U pedesetim godinama je na osnovu DS 19 nastalo više različitih verzija. Prva je bila ID 19, koja je prezentirana u oktobru 1956., a zatim su godine 1958. slijedili još karavan i verzija Prestige. Iste godine je DS 19 postavio novu granicu s ponudom novih boja karoserije, pa je tako broj s početnih četiri narastao na čak osam. Godinu kasnije, 1959. godine je automobil bio estetski malo renoviran. S produženim zadnjim blatobranima i velikim zračnim otvorima na prednjim blatobranima njegova je silueta postala još rafiniranija.

Od samih početaka je DS 19 imao međunarodnu karijeru jer su ga već 1956. godine sastavljali u Velikoj Britaniji i Belgiji, a od 1959 godine i u Južnoj Africi. Automobil koji je postao simbol francuske elegancije i avangarde izvozio se u zapadnu Europu i u skoro sve države iz Zajednice naroda (Commonwealth of Nations), među ostalim u Kanadu i Australiju te u Sjedinjene države, gdje je stekao mnoge obožavatelje.

DS PRESTIGE, LIMUZINA SA VOZAČEM

Već je na pariškom auto salonu u oktobru 1958. DS 19 bio prezentiran prerađen u limuzinu sa vozačem koja je, osim isključivo crne boje karoserije, imala i pregradnu stjenku između putnika i vozača sa staklom koje se otvaralo prema dolje i sive unutarnje tapete sa kožnim stražnjim sjedalom i prednjim sjedalima od žerseja. Automobil je dobio naziv DS 19 Prestige i bio je u prodaji od juna 1959. Uz nadoplatu se moglo dobiti i interfon, auto-radio i telefon. Automobil je nudio ekskluzivan komfor pa se već tada etablirao kao automobil za lidere – za političare i direktore industrijskih poduzeća. Kroz vrijeme je prolazio iste tehničke razvojne preinake kao DS, a u prodaji je bio do januara 1975.

POBJEDE U MONTE CARLU, EFIKASAN TAKMIČAR

U januaru 1956., dakle tri mjeseca nakon prezentacije, DS 19 je po prvi put sudjelovao na najprestižnijem reliju. U ukupnom poretku je zauzeo sedmo mjesto, ali je zauzeo i prvo mjesto u kategoriji automobila sa zapreminom motora od 1300 do 2 000 cm3 i prvo mjesto među francuskim automobilima. Osim toga, svih šest DS 19 automobila koji su sudjelovali u utrci uspješno je stiglo do cilja. Godine 1959. je ekipa Coltelloni-Alexandre-Desrosiers dovela ID 19 do prvog mjesta u ukupnom poretku. Iste godine je marka osvojila i trofej konstruktora. Jedna za drugom slijedile su nove verzije modela koje su postizale veličanstvena dostignuća vrijedna divljenja. Godine 1966. je DS u verziji “21” ostvario sjajnu pobjedu na terenu u Monaku sa finskom ekipom Pauli Toivonen-Ensio Mikander. DS, veliko osobno vozilo, je tako učvrstilo svoju poziciju i kao neosporno sportsko vozilo.

60. GODINE, DS JE JOŠ UVIJEK U PRVOM PLANU

Šezdesetih godina je DS 19 više nego ikad prije učvrstio svoju poziciju velikog osobnog vozila, rafiniranog i komfornog. Najprije je u oktobru 1960. prezentiran kao kabriolet, a zatim su u martu 1961. na njemu napravljene prve razvojne izmjene na mehaničkim dijelovima. Snaga motora je povećana sa 75 na 83 KS, što je bilo dovoljno za maksimalnu brzinu od 150 km/h! U septembru sljedeće godine je u njega ugrađena nova potpuno crna komandna tabla sa svijetlo sivom ukrasnom letvom, u koju je uz nadoplatu bilo moguće ugraditi auto-radio kao u DS Prestige. Godine 1962. je prvi put izmijenjen prednji dio automobila DS. Uklonjene su rešetke sa blatobrana, na branik su postavljena dva gumena amortizera udaraca u obliku strelice i renoviran je oblik donjeg dijela branika. Te su izmjene poboljšale aerodinamiku automobila i tako su omogućile smanjenje potrošnje i postizanje brzine do 160 km/h.

U oktobru 1965. godine, nakon prezentacije modela DS Pallas 1964. godine, izašao je novi DS sa snažnijim motorom i zapreminom od 2175 cm3, koji je postizao 109 KS i maksimalnu brzinu od 175 km/h! Osim automobila DS 19, koji je bio u prodaji od 1955. godine i u toj je definiciji bio ideal u svojoj klasi zapremine, katalog je obogatio i DS 21. 1967. godina je DS-u donijela novo lice. Osim estetske obnove, koja je bila jednoglasno pozitivno prihvaćena, automobil je predstavio i neke novitete na području sigurnosti. Verzije više klase Prestige, Pallas i Cabriolet su, naime, bile opremljene slavnim dodatnim farovima. DS je od tada osvjetljavao unutrašnjost krivine i prije nego što je u nju ušao!

Nakon što je u septembru 1968. uvedena crna kontrolna tabla, a DS 19 je zamijenio DS 20, 1969. godina obilježena je uvođenjem sasvim nove kontrolne table sa tri velika okrugla mjerača i vizirom, koji se protezao po čitavoj dužini. Ipak, 1969. godina je prije svega bila godina izuzetne obnove mehaničkih sadržaja automobila. Motor automobila DS 21 sa 2175 cm3 zapremine je od tada imao elektronski upravljano ubrizgavanje benzina i mogao je postići 139 KS i maksimalnu brzinu od 185 km/h.

DS je tako obranio i dodatno učvrstio svoju poziciju u usporedbi s konkurencijom i postao je više nego ikada prije automobil bez premca na svim područjima.

KABRIOLET DS, ČETIRI SJEDALA NA OTVORENOM

Karoserist Henri Chapron, koji je bio zadužen za dizajn DS Prestige i koji je u svojoj radionici izrađivao kabriolete na bazi DS automobila od oktobra 1958., bio je zadužen za izradu studije i realizaciju tvornički proizvedenog DS kabrioleta. Pripremio je tri prototipa i slijedila je prezentacija na pariškom auto salonu u oktobru 1960. A posebno dorađena verzija tog automobila s pročišćenim linijama imala je isključivo kožne unutarnje navlake, a od augusta 1964. i karakteristične elemente automobila DS Pallas kao što su dodatni farovi i posebni ukrasni poklopci na točkovima.

Kabriolet DS, proizvod više klase, bio je u prodaji po skoro dvostrukoj cijeni DS-a u verziji limuzine i do danas je ostao nezaobilazan primjer automobilske estetike i rafiniranosti.

DS PALLAS, PRESTIŽ I IZVRSNOST

U oktobru 1964. je na pariškom auto salonu novi DS Pallas prezentirao nivo opreme kakvog do tada nije nudio ni jedan francuski automobil serijske proizvodnje. Od ostalih se DS automobila verzija razlikovala po pažljivo dorađenoj i vrlo prestižnoj opremi, između ostalog po kromiranim letvicama, posebnim dekorativnim dodacima, posebnim stražnjim svjetlima sa kromiranim rubom te dodatnim farovima.

Sjedala te verzije bila su deblja, a prednji nasloni viši. Uz nadoplatu su na raspolaganju bile i ekskluzivne kožne unutarnje navlake. DS Pallas se nudio u jednakim nijansama boja kao ostali DS automobili, ali je po narudžbi mogao biti ofarban i u metalik boje, na raspolaganju isključivo za njega.

PREDSJEDNIČKI DS, NAJDUŽI U SVOM VREMENU

U uredu predsjednika Francuske republike odlučili su zamijeniti svoju limuzinu koju je na osnovi automobila Traction Avant godine 1955. izradio karoserist Franay. Zato su naručili predsjednički automobil koji je u Elizejsku palaču trebao biti dostavljen 14. novembra 1968. Na popisu tehničkih specifikacija pisalo je da mora biti duži od Lincolna, kojeg je u to vrijeme koristio predsjednik Sjedinjenih država. Taj jedinstveni DS, kojeg je konstruirao i izradio karoserist Henri Chapron, bio je dugačak 6,53 metra i u njega je bila ugrađena najprestižnija oprema: izbočena zakošena pregradna stjenka, unutarnje navlake od kestenjasto smeđe kože, pomoćno sjedalo na podizanje za tumača, stakla s električnim podizanjem, klima uređaj, indirektno i direktno osvjetljenje, interfon i mini-bar.

70. GODINE, VRIJEME ZRELOSTI

i 1971. godine su izmjene DS automobila bile orijentirane prije svega na prijenos snage. U septembru 1970. se tako u njega počeo serijski ugrađivati ručni mjenjač s pet brzina umjesto dotadašnjih četiri, a godinu kasnije automatski mjenjač na tri stupnja marke Borg-Warner. Prije nego što se je u julu 1975., nakon 20 godina izvanredne karijere oprostio, DS je doživio svoju zadnju razvojnu izmjenu. Tako je DS 23 u septembru 1972. naslijedio DS 21. Taj zadnji model imao je motor sa 2347 cm3 zapremine i elektroničkim ubrizgavanjem benzina, a razvio je 141 KS i postizao maksimalnu brzinu od skoro 190 km/h.

OD DS-a DO NJEGOVOG NASLJEDNIKA SM-a

SM, koji je premijerno bio predstavljen u martu 1970. na auto salonu u Ženevi, pokazao se kao dostojan nasljednik DS automobila.

Studije koje su dovele do tog velikog osobnog automobila bile su napravljene na osnovi DS automobila koji su za tu priliku bili prerađeni. Osim V motora sa šest cilindara, u sebi je sadržavao cjelokupan DNK svog prethodnika, kako s tehničkog aspekta kao i s aspekta opreme, komfora, dorade i dinamičkih karakteristika. Prestižan i stilski jedinstven automobil nije ni više ni manje nego rezultat ideja koje su oblikovale marku DS:

2015, LANSIRANJE MARKE DS

DS, koji je službeno postao tržišna marka 1. juna 2014., jasno izražava svoju ambiciju: francuski automobil se opet želi svrstati među marke više klase. DS je očuvao vrijednosti inovativnosti i prepoznatljivosti koje je naslijedio od DS automobila iz 1955. godine. Ponuda DS, koja je bila osmišljena za kupce koji se žele izraziti, obuhvaća vozila DS 3, DS 3 CABRIO, DS 4, DS 5, DS 5LS* i DS 6*. U godini svojeg lansiranja 2015. marka slavi 60. jubilej prvog DS modela i na auto salonu u Ženevi otkrila je svoj potpis “DS AUTOMOBILES, SPIRIT OF AVANT-GARDE”, koji simbolizira stanje duha marke DS. Tom je prilikom bio prezentiran i novi DS 5. On će učvrstiti imidž marke preko novog prednjeg dijela, tehnološke opreme, rafiniranosti i snažnih i efikasnih motora.

- Advertisement -

NAJNOVIJE

MOŽDA VAS ZANIMA

(VIDEO) U stravičnoj nesreći troje mladih izgubilo živote

U stravičnoj saobraćajnoj nesreći koja se dogodila u četvrtak,...

(VIDEO) Polomio felge na putu, policija lopatom “zakrpila” rupe

U Jajcu je jedan muškarac doživio nesreću, kada je...

Tragedija sa Marijin dvora nije dovoljna opomena: Policija isključila 20 vozača tokom prethodne večeri

Policija Kantona Sarajevo isključila je proteklog dana iz saobraćaja...