Blog

Pacijent ili rekreativac?

0

Rekreaciji se u kineziologiji poklanja velika pažnja. Kineziologija kao nauka koja se bavi čovjekom u njegovom kretanju sistematski pristupa pojmu rekreacije pa tako postoje na kineziološkim  fakutetima katedre koje izučavaju i podučavaju pojam i karakter iste.

Koliki je njen značaj govore brojna istraživanja koja dovode u vezu kvalitetetan načina provođenja slobodnog vremena sa zadovoljstvom i efikasnošću na radnom mjestu, u životu, i sa porodicom.

Čovjek sve više postaje svjestan uloge koju rekreacija ima kako u svrhu rehabilitacije tako i u svrhu relaksacije.

Međutim, ako pitate šta ta rekreacija predstavlja, 90% upitanih će reći da je to igranje lopte ili basketa s rajom u jednoj od brojnih sportskih ili školskih fiskulturnih sala koje „prodaju“ termine.

Ilustracija

Definicija rekreacije

Ti, popularno nazvani termini, osim što vas zabave satak koliko obično traju, nemaju ni jednu dodirnu tačku sa rekreacijom. Da bih to bolje objasnio krenimo od same definicije rekreacije.

Riječ rekreacija dolazi od latinske riječi re creore creare, što znači ponovno stvoriti, obnoviti.

Povezuje se s regeneracijom, kvalitetnim odmorom, rekuperacijom, revitalizacijom i u tjelesnom i mentalnom smislu.

Prema tome, rekreacija je svaka aktivnost koja nije u vezi sa profesijom i koju birate u cilju odmora, relaksacije, razonode i zabave.

Sadržaji rekreacije trebaju nadoknaditi one potrebe koje nam u dnevnim obavezama nedostaju.

S medicinske strane, cilj je rekreacije da se kombinacijom fizičkih, psihičkih i socijalnih aktivnosti postigne što bolja psihofizička ravnoteža; kod invalidnih osoba rekreacija pored toga pridonosi psihološkoj i socijalnoj integraciji, a kod starijih osoba smanjuje osjećaj nesigurnosti i usamljenosti.

Aktivnosti u rekreaciji su vrlo široke, mogu se provesti kući, bašti, prirodi, u obliku igara, sportova, hodanja, trčanja, plivanja, putovanja, plesa i sl.

Zašto pacijent?

Prije nekoliko godina gledajući dr. Solakovića kao gosta na TV Hayat, prilikom promocije njegove knjige, jedan od gledalaca postavio mu je pitanje oko igranja „termina“ s rajom. Dr Solaković, kakav i jeste, britak na jeziku bez imalo ustručavanja nazvao je dotičnog gledaoca pacijentom. Zašto pacijent? Dotični gospodin je naveo da „godinama nije potrčao“ i da mu zdravlje ugroženo uslijed dugogodišnjeg „peglanja kauča“ i da je odlučio da s prijateljima s posla srijedom „odhakla“ koji basket. Naveo je da ima 130 kg i trigliceride i masnoće  na granici preživljavanja.

Ukoliko je vaš dosadašnji način života ostavio traga na vašem zdravlju (pušenje, alkohol, prejedanje, nekretanje) i svjesni ste da u korist očuvanja zdravlja morate napraviti promjene, da li je riješenje otići na „termin s rajom“.

Razloge odabira moramo tražiti i u motivima i afinitetima koji će nas uputiti na jednu od opcija.

Međutim, šta osoba od 130 kg uglavnom sala, narušenog zdravlja, lošim životnim navikama i bez ikakvih sportskih navika treba da uradi?

Ukoliko ne želite da angažujete stručnu osobu s kojom ćete lakše proći kroz sve tegobe vraćanja na vlastite tvorničke postavke, kakve opcije vam preostaju?

Pa recimo, ukoliko imate 130 kg i niste imali nikakve tjelesne aktivnosti godinama, za početak, trebate izaći u lagane šetnje u maksimalnom trajanju od pola sata.

Dugoročan proces

Nakon desetak godina ležanja ne možete ući u formu za mjesec dana. Pred vama je dugoročan proces koji ako želite da ga sprovedete po protokolima koji neće ugroziti vaše zdravlje može trajati i godinu dana.

Ukoliko bez ikakve pripreme odete na „basket“ s rajom i sa narušenim zdravljem gospodina od 130 kg, najbolje što vam se može desiti je da povrijedite ligamente skočnog zgoba.

LIFE:  Kontra piše o Koracima: Odrastanje bez autoriteta

Po težini povreda slijedeća u nizu bi bila povreda križnih ligamenata koljena ili ruptura mišića.

Što se tiče povreda, najteža koja se može desiti je povreda ahilove tetive ili povreda kičmenog stuba.

Svaka od ovih povreda poslat će vas na bolovanje i u zavisnosti od težine povrede na bolovanju ćete provesti od mjesec, ako je u pitanju banalno izvrtanje skočnog zgoba, do godinu dana u slučaju povreda koje imaju za posljedicu operativni zahvat.

E sad, zamislite da imate stambeni kredit i plata vam je nategnuta do krajnjih granica. Da li vam u toj situaciji treba godina dana bolovanja tokom kojeg ne primate platu u punom iznosu.

Svako intenzivnije kretanje sa naglom promjenom pravca kretanja donosi rizik od povreda.

Povrede ekstremiteta su česte na „terminima“ međutim, tokom tjelesnih aktivnosti nisu samo mišići, zglobovi i kosti u opasnosti od povrede.

Tokom kretanja kompletan tjelesni sistem, a to znači i kardiorespiratorni, bude pokrenut. Koliko će biti izložen naporu zavisi od intenziteta kretanja.

Zamislite netreniranog čovjeka sa 130 kg uglavnom sala sa povišenim pritiskom, povišenim razinama inzulina i šećera u krvi, sa vrtoglavim vrijednostima loših masnoća kako uazi u salu i bez adekvatnog zagrijavanja počinje da trči i skakuće.

Ortopedske povrede koje sam gore naveo, su upozerenje da niste spremni u tom tjelesnom izdanju da se bavite i minimalno intenzivnim tjelesnim aktivnostima.

Ono mnogo gore što „blećka“ od 130kg može zadesiti na jednom od termina jesu infarkt ili moždani udar.

Ukoliko, od svih vidova rekreacije, odlučite se za sportsku rekreaciju, evo vam nekoliko preporuka:

Ukoliko, nakon dugo vremena, niste imali spomena vrijednu tjelesnu aktivnost, počnite šetati.

Maksimalno vrijeme šetanja u prvoj sedmici neka bude pola sata. Iduću sedmicu povećajte distancu i vrijeme hodanja.

Nakon mjesec dana hodanja pređite na trčanje i to na način da trčite u intervalima. Neka se intervali trčanja i hodanja smjenjuju.

U početku, u prvoj sedmici,  recimo hodate bržim tempom i nakon dvije minute hodanja trčite pola minute.

Iz sedmice u sedmicu povećavajte intervale trčanja dok u potpunosti ne potisnete intervale hodanja.

Nakon ovih sedmica šetanja, hodanja i trčanja spremni ste za složenije vrste tjelesnih aktivnosti.

Kombinacija pravilne prehrane i sportske rekreacije

Vrlo važno je da onog momenta, kad počnete sa šetnjom napravite i promjene u vašoj prehrani. Kombinacija pravilne prehrane i sportske rekreacije pružit će vam šansu da uz zdrav i efikasan organizam doživite lijepu starost uz zavidan nivo kvalitete života.

Ukoliko želite da počnete vašu karijeru rekreativca odlaskom u obližnju teretanu, moja preporuka je da nađete profesionalca koji će vas s lakoćom provesti kroz zahtjevne programe treninga i prehrane.

Trenutno, po mom skromnom mišljenju, fitness je idealan izbor u sportskoj rekreaciji te se kao trenutno najsavršeniji oblik sportske rekreacije nameće kao idealno i krajnje rješenje.

I prije nego što počnete sa sportskom rekreacijom posavjetujte se sa vašim ljekarom obiteljske medicine.

Piše: , magistar menadžmenta u sportu i diplomirani kondicioni trener. Ukoliko želite besplatan plan ishrane možete ga kontaktirati na telefon +387 61 710 158 ili na email [email protected]

Više od istog autora na ovom linku

Facebook komentari


[life intervju] Nina Badrić: Meni je Bosna i Hercegovina suđena za Valentinovo

Prethodni članak

Smajović: Članovi ULUPUBiH-a su njegov kapital i ogromna kreativna snaga

Sljedeći članak

Možda će vam se svidjeti

Komentari

Odgovori

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Još u rubrici Blog