Blog

Paleo dijeta

0

Prije 16 godina, kada sam kao trener bodybuildinga pripremao dvojicu vrlo talentovanih momaka za nadolazeća takmičenja, očajnički sam trebao naći formulu prehrane koja će  pomoći  momcima da nabace što više mišićne mase u van sezoni a da pritom ne dobiju neželjeno masno tkivo. Jedan od njih dvojice je te godine,  nakon samo par mjeseci treninga, osvojio prvo mjesto na juniorskom prvenstvu BiH, dok je drugi pobijedio na dva međunarodna takmičenja.

Tada sam prvi put pročitao članak jednog švedskog ljekara koji je tvrdio da se ljudski probavni trakt nije promjenio u zadnjih 100.000 godina i da način na koji mi konzumiramo hranu jednostavno nije odgovarajući u smislu zadovoljavanja naših potreba.

Paleo dijeta, Life.ba

Denis Klero/Red Bull Content Pool

Dakle, ljudi su jeli male životinje, korijenje, voće, bobičasto voće. O žitaricama nije bilo ni riječi a da ne govorim o tjestenini. Također, tvrdio je da je tadašnji čovjek vjerovatno jeo kada je imao priliku a tih prilika nije bilo bog zna koliko što znači da je uglavnom bio gladan i u stalnoj potrazi za hranom i kada god bi bio u prilici da jede, jeo bi koliko god bi mogao. Tadašnji čovjek je bio mišićav, dobrih motoričkih osobina, svestran. Današnji čovjek je pretežak, loše forme i držanja, nezadovoljan, nesretan i umire od bolesti koje se mogu prevenirati.

S obzirom na to da se dotični ljekar takmičarski bavio bodybuildingom imao je iste probleme kao i svaki takmičar a to je kako sačuvati „god damn muscle mass“ u treninzima neposredno pred  takmičenje. Poredeći probavni trakt ranog čovjeka sa modernim  došao je na zanimljivu ideju da promijeni način ishrane u van sezoni i da jednu sedmicu jede što je moguće više hrane ne gledajući  izvor  kalorija a da u narednoj sedmici ograniči unos kalorija na 1600. Ovaj obrazac ponašanja prema doktoru bi bio vrlo sličan prehrambenim mogućnostima paleolitičkog čovjeka.

Hraneći se na ovaj način uspjevao je sačuvati čistu mišićnu masu i u trenažni proces za takmičarski dio godine ulazio bi bez puno masnog balasta. Poredeći novi način prehrane sa starim ovaj je prema doktoru bio puno efikasniji u pogledu očuvanja mišićne mase.

S obzirom na to da u to vrijeme ova priča, ma koliko god bila drugačija, nije izazvala masovni interes, ja sam odlučio da ne rizikujem i da se držim starih isprobanih metoda.

Međutim, 12 godina kasnije nekoliko autora počinje da spominje i da preporučuje tzv „PALEO DIJETU“.

WTF „PALEO DIJETA“ i je li to još jedan u nizu novotarija i marketinških trikova globalnih firmi koje su pare zaradile na našem elementarnom neznanju. Fitness industrija je danas „industrija koja generira ogroman novac“ zahvaljujući našim lošim navikama i sujeti.

Dakle, Paleo dijeta jeste prehrana koja se zasniva na prehrambenim navikama paleolitskog čovjeka.

Jedna od zastrašujućih obaveza jeste brojanje kalorija i ja ne znam nikog ko to ne mrzi. Međutim, brojanje kalorija je samo pola bitke. Kalorije unesene jedenjem slatkiša nemaju isti učinak na tijelo kao isti broj kalorija dobivenih unosom povrća ili mesa.

Na sreću, kako kaže Steve Camb, jedan od zagovornika paleo dijete, ukoliko proširite horizonte i uklonite određeni tip hrane iz vaših prehrambenih navika možete prestati sa brojanjem kalorija zauvijek. On sugeriše da određeni način prehrane ne zahtjeva brojanje niti jedne jedine kalorije i možete jesti koliko god možete. Također, kako tvrdi Camb, pomoći će vam da izgubite na težini, izgradite mišiće i dođetu u formu u kakvoj niste bili u životu.  Znam da vam zvuči kao mnogobrojne tv reklame za specijalne suplemente međutim niste ni blizu. Riječ je o PALEO DIJETI.

Dakle, zagovornici Paleo dijete kažu da bismo trebali jesti onako kako smo to činili prije agrikulturne revolucije 10.000 g. pr. n.e.

LIFE:  95-godišnja baka iz Hrvatske završila u magazinu Vogue

Osnovu takve prehrane čine samo one namirnice koje su bile dostupne ljudima u razdoblju lovačko-sakupljačkog društva. To podrazumijeva izbjegavanje prerađene hrane; šećera, soli, proizvoda od žitarica (kruh, tjestenina), kvasca, hidrogenizirana ulja i trans-masnoća, svih tekućina osim vode, čaja i cijeđenog voćnog soka, mesnih prerađevina kao što su salame, paštete, hrenovke itd.

U proteklih 200 godina ljudske navike promijenile su se više nego u 2.000.000 godina prije toga. Želja za udobnošću i prežderavanjem uticala je na prehranu i razvoj novih tehnologija u pripremanju hrane. Današnja hrana ima mnogo manju nutritivnu vrijednost od one naših predaka. Industrijalizacijom, pored neviđenih blagodeti kojima hranimo našu lijenost, dobili smo i masu novotarija u vidu aditiva (aroma i zaslađivača)  koji smeće pretvaraju u poželjnu i hranu dugog roka trajanja, smanjuju troškove obrade i glavni su uzročnici bolesti poput dijabetesa, srčanih oboljenja i raka.

 Osnovne namirnice PALEO DIJETE

  • Visokokvalitetni proteini životinjskog porijekla kao što su crveno i bijelo meso peradi, govedina i teletina, janjetina, divljač, jaja, iznutrice i hrana iz rijeke i mora. Hrana bogata proteinima treba sadržavati i masnoće.
  • Masnoće poput maslinovog i lanenog ulja,zatim orašasti plodovi poput badema, indijskih i brazilskih oraščići, lješnjaci, pistachio te suncokretove i bučine sjemenke.
  • Voće i povrće
  • Iz prehrane izbaciti  margarin, sojino ulje, ulje kukuruza, ulje od kikirikija, ulja repice i šafranike, kao i suncokretovo ulje.
  • Izbaciti također, sav rafinirani šećer, gazirana pića, sokove, sve vrste slatkiša.
  • Izbaciti iz prehrane tjesteninu i ostale proizvode od bijelog brašna pune glutena.

Danas, paleo dijeta ima sve više pristalica. Mnogi nalaze smisao u tome da smo kao vrsta postojali 140.000 godina prije agrikulturne revolucije koja se desila unazad 10.000 godina i da smo tada preživljavali bez žitarica.

Drugi razlog podrške ovoj dijeti leži u tome da možete jesti od gore pobrojanih namirnica šta god želite i kada želite. Prema zagovornicima paleo dijete možete imati obilan doručak, preskočiti ručak i imati dobru večeru. Također, možete pojesti malo za doručak, imati dva snack-a i onda večerati. Radite šta god želite i šta vas čini sretnim u skladu sa vašim dnevnim rasporedom. Međutim namirnice koje koristite moraju biti sa liste koja zadovoljava režim paleo dijete.

Dakle, u svijetu gdje se sve mjeri  i može biti izmjereno nekom od jedinica raznih sistema za mjerenje pa tako i kalorije, paleo se čini kao dar s neba. Međutim, moje 30 godišnje iskustvo mi govori da u svemu treba imati mjere pa i u konzumaciji namirnica sa liste paleo dijete. Također, čini mi se da tu ima više nauke nego se čini i da to ne može biti tako jednostavno. Veliki broj biohemijskih procesa i uzroci njihovog nastanka još uvijek nisu u potpunosti rasvjetljeni pa mi se čini da i sa paleo dijetom treba biti oprezan.

Osim toga…vrijedi probati. Prijatno!

Piše: , magistar menadžmenta u sportu i diplomirani kondicioni trener. Za sva pitanja dostupan na [email protected] ili na telefon:+38761710158

Vezani sadržaj istog autora:

Military Fitness kao oblik tjelesne kulture

WENDLER 531 – PROGRAM ZA SIROVU SNAGU I MASU

PROLJETNI UMOR – KAKO GA SE RIJEŠITI?

DINAMIČKA ILI EKSPLOZIVNA SNAGA – GLAVNA ODREDNICA VRHUNSKOG SPORTISTE

KRUŽNI TRENING BY „SEMPER PARATUS“

KOLIKO JE ZAISTA HRANE DOVOLJNO U TANJIRU

TRENAŽNI ZAHTJEVI NOGOMETNE IGRE

VAŠE TIJELO RADI KAO MAŠINA, U KAKVOM JE STANJU?

ISTEZANJE I ROTACIONE VJEŽBE

KAKO SE ODREĐUJE INTENZITET VJEŽBANJA

SHAKE – MALI OBROCI I ZDRAV ŽIVOT

CELULIT – VRSTE I UZROCI

TRANSVERSUS ABDOMINIS I BOLOVI U LEĐIMA

PRESTANITE KUPOVATI LAŽNE SUPLEMENTE ČAROBNIH MOĆI  – HODAJTE!

HRANA KAO GORIVO TJELESNIH AKTIVNOSTI

I NAKON SVEGA FITNESS…

JOB DESCRIPTION I KOMPETENCIJE “LIČNOG TRENERA”


Comments

Comments are closed.

You may also like