IntervjuMuzika

Life intervju – Marko Jakovljević: Volim ljudsku varijaciju i nesavršenost  čovjeka

0

Poznat kao aktivan dio moderne glazbene scene BiH te član nekoliko glazbenih sastava, na nedavno održanom internacionalnom festivalu filmske glazbe ISFMF mostarski skladatelj Marko Jakovljević ostvario je zapažen rezultat, te je od 830 kandidata iz cijelog svijeta odabran u 130 najkvalitetnijih za glazbu u kratkom filmu „Slijepac“.

Ovaj svestrani glazbenik je po zvanju magistar glazbene teorije i profesor glazbe te je djelatan u OGŠ Ljubuški i FPMOZ Sveučilišta u Mostaru.

Kratko smo razgovarali o njegovoj dosadašnjoj karijeri i budućim planovima.

Kada je počelo vaše zanimanje za filmsku glazbu?

Mogu reći da sam još kao tinejdžer bio impresioniran fuzijom  zvuka i filma te načinom na koji ga glazba pokreće. U tom razdoblju dosta sam gledao nijeme filmove i nesvjesno usvajao navedenu interakciju u vremenu kada je glazba bila jednako snažna kao i slika koju pratite. Naravno  pojavom dijaloga glazba je još uvijek veoma prisutna i ukoliko je dovoljno snažna može obilježiti film te nam ostane u memoriji kao njegov svojevrsni potpis.

Možete li opisati proces kroz koji prolazite kada krećete sa novim projektom? 

Na samom početku naravno od režisera dobijem određenu formu filma koja ne mora biti u svom finalnom obliku. Meni je veoma bitno da materijal pogledam nekoliko puta te ga u podsvijesti analiziram razmatrajući scene koje bi trebale imati glazbu, a nakon toga slijedi sastanak sa režiserom gdje mu iznosim svoje ideje te zajedno odlučujemo o karakteru glazbe.

Marko Jakovljević – Foto: Privatni album

Naravno u određenim projektima ćete dobiti konkretne upute što je poželjno, ali najčešće to nije slučaj što meni odgovara.

Koliko budžet utječe na sami projekt ili drugim riječima da li se mogu realizirati kvalitetni projekti sa limitiranim budžetom?

Ako je u vremenu kada nismo imali toliku ispomoć digitalnih tehnologija bilo je moguće snimiti kvalitetnu filmsku glazbu onda bi to danas trebalo biti još lakše. Na primjer Enio Morricone je radio neke od svojih najkvalitetnijih numera sa ograničenim budžetom. Danas zahvaljujući napretku tehnologije uvijek imamo na izboru kompromis digitalnog ili analognog, to jeste ljudskog. Osobno sam pobornik ovog drugog  jer volim ljudsku varijaciju i nesavršenost  čovjeka kao individue koju je teško dobiti sa digitalnim softwerima ali je postojanje novih tehnologija sigurno omogućilo dosta mladih ljudi da zabilježe i realiziraju svoje projekte. Pri upotrebi semplova i softwera naravno trudim se da zvuk bude što uvjerljiviji odnosno življi, a  prije nego krenemo uopće sa radom na projektu volim  naravno čuti samu ideju na osnovu čega se može preciznije odrediti financijska konstrukcija projekta.

LIFE:  Stoposto stiže sa novim osvježenjem - “Palmica”

Na koji način ste odabrani kao skladatelj za kratki film Slijepac?

Režiser filma Zdravko Terkeš i producent Ivo Krešić su moji prijatelji prije svega, a već ranije smo surađivali na drugim projektima tako da sam ja u stvari bio prva osoba koju su kontaktirali. Budžet je bio minimalan ali sama ideja filma je bila veoma zanimljiva pa sam prihvatio da skladam glazbu za film „Slijepac“.

Da li je režiser imao neke posebne zahtjeve vezane za glazbu?

Zajedno smo razgovarali o glazbi i osjetili da bi trebala biti mračnija, a sve ostalo je bilo na meni.  Zdravko je naročito entuzijastičan  kada je glazba u pitanju, a za mene s druge strane je ona u ovom filmu bila jedan nevidljivi glumac koji će cijelu priču dovesti na veći nivo.  Ivo nam je dao odriješene ruke pa je sve bilo veoma lako realizirati. Volim etno motive u svojoj glazbi, a naročito me privlači ritam truse, te guslarske fraze koje sam ovdje dodjelio gudačkom kvartetu pri kraju filma. Na kraju su svi bili veoma zadovoljni realizacijom.

Sve instrumente ste odsvirali sami?

Da, ali neke instrumente uz pomoć softvera naravno. Nismo imali dovoljno velik budžet da bi smo na primjer unajmili gudački orkestar pa sam bio primoran koristiti virtualni, ali opet ništa nije  doslovno semplirano . U finalnoj obradi mi je pomogao moj kolega Gabrijel Prusina koji je zaslužan za mix koji smo uradili u našem Groove studiju.

Prijava na ISFMF?

 A to je bio nekako logičan korak. Sasvim slučajno sam otkrio da takav festival postoji u našoj blizini pa sam odlučio da testiram sam sebe i prijavim glazbu iz filma. Poseban motiv je bio internacionalni karakter festivala čime je i konkurencija veća. Ukupno je bilo 830 prijava iz cijelog svijeta, a ja sam ušao u drugi krug među 130 najboljih što je nekih 20% od ukupno prijavljenih kandidata. Nisam ušao u finalni krug nominiranih  ali za mene je ovo bilo pozitivno iskustvo uzevši u obzir budžet  kojim smo raspolagali i zadovoljan sam  mogućnošću da sam svoju glazbu mogao predstaviti u određenoj formi.

Daljnji planovi?

Teško je reći što će donijeti budućnost, ali pored aganžmana u Mostar Sevdah Reunionu, Sanelom Marićem Marom i drugim projektima volio bih više raditi na filmskoj glazbi koliko to bude moguće. Već imam u završnoj fazi glazbu za još jedan film ponovno u suradnji sa Zdravkom gdje je glazba znatno drugačija i više bazirana na klasični orkestar.

Facebook komentari


Adin Omić se oporavio od povrede: Radim punim intenzitetom

Prethodni članak

SA Volley korača ka većem rangu: Radi se ozbiljno, mnogi su to prepoznali

Sljedeći članak

Možda će vam se svidjeti

Komentari

Odgovori

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Još u rubrici Intervju