Sean Kelly: Podaci su moj život

- Advertisement -

Koliko ste se puta gledajući utrku Formule 1 pitali odakle dolaze svi podaci kojima vas komentator „bombarduje“. Sigurno sa interneta, reći će većina. Iako zvuči gotovo nevjerovatno, samo se jedan čovjek krije iza mora podataka. Njegovo ime je Sean Kelly, poznatiji pod nadimkom Statman. On je statističar i historičar Formule 1. Rođen je u Engleskoj, u porodici irskih imigranata, i iako ima samo 30 godina, malo je onih koji mu znanjem u ovoj oblasti danas mogu konkurirati.

Razgovarao: Irfan Sarajlić

Kako nam je rekao, presudni trenutak za njegovu današnju karijeru desio se 1987. godine, kada je imao samo šest godina.

– Dobro se sjećam te večeri. Moj stariji brat je gledao Brazilian GP, prvu trku sezone 1987. godine. Dozvolio mi je da pogledam utrku s njim nakon čega sam pomislio – ovo je odlično. Sve mi je djelovalo zanimljivo. Toliko me je zaludilo da sam čak i u školi pričao samo o F1. Naravno, moji vršnjaci me tada nisu shvatali, jer o čemu je jedan normalan šestogodišnjak mogao tada pričati. Sigurno ne o suspenzijama na bolidu, gumama ili nečem sličnom.

Ipak, i pored ljubavi prema F1, život je otišao malo drugačijim smjerom?

– Upravo tako. Apsolutno nije imao nikakve veze sa F1. U stvari, osnovao sam bejzbol tim, u britanskoj ligi, i to sa 20 godina. Počelo je nekako u šali, a završio sam sa licencom i čak sam dvije godine radio za Britansku bejzbol federaciju.

A onda je sudbina uplela svoje prste…

– Zbog rezanja troškova, ostao sam bez posla. S obzirom na to da sam imao djevojku u dalekoj Americi, u Arizoni, očajnički sam trebao novac. Tada sam počeo raditi za televizijsku kuću Speed Channel.

Kako je došlo do toga? Slučajno ili…

Nazvao sam ih i rekao im da ću im promijeniti živote, da sam najbolji koji postoji… Samo što sam spustio slušalicu, prvo što sam pomislio je da me nikad neće nazvati, da nema šanse za takvo nešto. Prije svega, jer nisam poznavao rad na televiziji, a drugo, nikad prije nisam napravio neku statistiku. Sve se to dešavalo u oktobru 2002 godine, nakon zadnje trke u Japanu. Međutim, mjesec dana prije početka takmičenja, u Australiji 2003., javili su se i rekli da će me unajmiti za platu od 200 dolara po utrci. Mojoj sreći nije bilo kraja, jer iako je to relativno malo novca, mislio sam da je sjajno što te plaćaju da gledaš trku. Gledao bih je svejedno, pa zašto ne bih još i uzeo novac i usput nešto napisao.

PROČITAJTE JOŠ:  Epilog nesreće kod Pala: Poginula jedna osoba, krivac već uhapšen

Ostalo je historija…

– Nakon nekoliko trka sam shvatio da svaka stanica na svijetu gleda iste slike, istu trku, kao i ja. Ako ja imam nešto što oni nemaju, i ako mogu prodati svoje statistike Speed Channelu onda ih mogu prodati svima. Tako sam počeo kontaktirati ostale kuće širom svijeta da vidim ima li interesa. Naravno, bila mi je to prva sezona i većina ih je rekla – ne hvala, mi već to imamo. Međutim, kako sam kroz godine napredovao i postajao sve bolji, mnogo preciznijii i sa činjenicama koje niko nije znao ili imao, tada se interes za mene povećao.

Godina 2006. je bila posebna, zar ne?

– Da, baš te 2006. Radio sam čak i za Autosport Magazine, zatim sam bio i urednik SPEEDtv.com sajta, ali jednostavno nisam mogao odoliti prvoj ljubavi F1. Danas sam samo statističar, samozaposlen i svi kupuju od mene. Ja sam vam kao putujući prodavač. Pokrenuo sam live stream na internetu, pod imenom Virtual Statman, koji samo komentatori koji su logovani mogu vidjeti. To je zapravo jednostavan link gdje oni vide šta ja pišem i gdje mogu dobiti informacije neophodne za komentiranje jedne utrke Formule 1.

Kako u stvari izgleda posao statističara i koliko je uopće potrebno vremena da se pripremite?

– Iskreno, morate biti pažljivi i ne smijete biti previše samouvjereni. Morate biti sigurni da imate pravi odgovor. Što se vremena tiče, radim svakodnevno update prethodnih trka, a zatim i biografije svakog vozača. Recimo, za svaku trku ih moram napisati ponovo jer toliko ima novih podataka koje treba unijeti. Najvažnije je istraživanje na koje se tokom utrke možete osloniti i iskombinirati ga sa trenutnim dešavanjima, jer svi isto gledamo, samo je moj zadatak da to poduprem. Naravno, desi se da nešto i nisam znao – to odmah ide na crnu listu prioriteta.

Najveći izazov u radu?

Ako je trka dosadna. Tada stvarno trebam pokazati da zaslužujem novac, jer morate komentatoru dati nešto interesantno. Naprimjer, u Monaku je, u 47 krugu, Rubens Barrichello kompletirao 13.990. krug u karijeri. Jednostavno luda statistika. Poslije sam pitao mnoge komentatore da li je neko to iskoristio – svi su rekli da jesu.

PROČITAJTE JOŠ:  Oni su mučili djeda Stanimira u zatvoru: Osuđeni zbog saobraćajnih prekršaja i karte za prevoz pa do smrti zlostavljali žrtvu

Znači radi se o poslu sa mnogo pritiska? Da li to dosadi?

Pritisak jeste veliki jer ne smijete napraviti grešku. F1 je ogromna institucija, radim sa mnogo ljudi i svaka greška vam može donijeti lošu reputaciju. Prirodni talent je jedno, ali se mora i raditi ozbiljno. Uvijek razmišljam da ako ne uradim posao kako treba da mi to može biti zadnja trka. To me gura naprijed jer moram opravdati povjerenje koje mi je dato. Sumnjam da ću se umoriti od Formule 1. Volim to što radim, ovi podaci su moj život.

Za kraj, komentar na trenutna dešavanja u Formuli 1?

– Ne bi trebalo biti raskola, jer bi to bi ubilo sport. Previše je novca u igri da bi tek tako propalo. Što se tiče pravca u kojem F1 ide zadnjih deset godina, mislim da su pravila, posebno ove godine odlična. Stvarno se sve vraća korijenima i onome što bi bolid F1 trebao biti.

Jeste li znali?

Dvije propuštene utrke

Od 1987. godine do danas Kelly je propustio samo dvije trke. Kako kaže, pogledao je oko 370 utrka, a godišnje radi deset do 15 hiljada individualnih statistika.

Idol u djetinjstvu

Nigel Mansell. Kako kaže, bilo ga je fenomenalno gledati, jer je uvijek davao 100 posto od sebe, ali se nije znalo koji će biti rezultat tog napora. Mogao se očekivati, ili sudar, ili da će voditi od početka do kraja utrke, ili da će napraviti neko ekstremno preticanje.

Najdraža trka

Među najdraže utrke ubraja Silverstone 1987., godine koji je donio nezaboravnu vožnju njegovog idola, kada je samo dva kruga prije kraja prestigao svog najljućeg rivala Nelsona Piqueta. Kako kaže, jedino što se može porediti s tim je zadnji krug zadnje trke prošle sezone kada je Lewis Hamillton pobijedio u zadnjem zavoju.

Napisao knjigu

Knjigu pod nazivom Clear View – F1 – Wiliams FW14B napisao je i izdao 2004. godine zajedno sa Andy Mathewsom, najpoznatijim svjetskim maketarom. Dobila je dobre kritike što mu je podstrek da se opet upusti u sličan poduhvat. Druga knjiga koju sprema bit će o Ferrariju, a obećana mu je podrška i od samog tima.

- Advertisement -

NAJNOVIJE

MOŽDA VAS ZANIMA

Požar u sarajevskom naselju: Na terenu dva vatrogasna vozila

U večernjim satima došlo je do požara u sarajevskom...

Slučaj nestale djevojčice Danke Ilić: Ko su uhapšeni u akciji FUP-a u Hadžićima?

Od izvora bliskih istrazi saznali smo imena uhapšenih u...

U Beogradu preminuo učenik nakon incidenta u školi

U Srednjoj zanatskoj školi u Beogradu je 18. marta...

Dijaspora je u BiH prošle godine poslala 3,79 milijardi KM

Iz Centralne banke Bosne i Hercegovine su objavili podatke...