Kultura

Life intervju: – Kultura može biti integrativni faktor koji život u Mostaru može pokrenuti nabolje [Tanja Miletić Oručević]

0

Ideja naše aplikacije – koja je naslovljena „Sve se može premostiti“ – jeste da kultura može biti upravo taj integrativni faktor i faktor razvoja, koji može život u ovom gradu jednim odlučnim i jakim raketnim pogonom, kakav je naslov Europske prijestolnice kulture, pokrenuti nabolje, kazala je Tanja Miletić Oručević za Life. 

Mostar europska prijestolnica kulture 2024. Zvuči doista lijepo, a da stvar bude bolja, grad na Neretvi je zahvaljujući zajedničkim naporima mostarskih kulturnjaka na pravom putu da to i postane. Prije nekoliko dana Europska komisija je objavila kako su u drugi krug izbora za titulu Europske prijestolnice kulture 2024. godine ušli Mostar, Banja Luka te norveški Bodo.

Naša sugovornica je Tanja Miletić Oručević, članica tima za izradu Aplikacije Mostara za Europsku prijestolnicu kulture.

Riječ je o jednoj od naših najznačajnijih pozoričnih redateljica, doktorici teatrologije i pedagogici u oblasti dramske umjetnosti, te prevoditeljici s poljskog i engleskog jezika.

Zajedno s ostalim kolegama iz tima ova Mostarka je zaslužna što se Mostar probio u elitno društvo u borbi za europsku prijestolnicu kulture.

Mostar kao europska prijestolnica kulture. Koliko je to prije dvije godine zvučalo apstraktno, a koliko je danas realno? 

  • S obzirom na to da se radi o zaista velikom projektu, jednom od najvećih kulturnih poduhvata Europske Unije, izgledalo je teško ili nemoguće da se grad kao Mostar, sa svim njegovim nedostacima, može okušati u osvajanju te sjajne titule. Također, do prije nekoliko godina ovaj projekat je bio ograničen na zemlje – članice EU, tek relativno nedavno je otvoren i za kandidate i potencijalne kandidate, pa je i to razlog što se ranije nije moglo pomišljati o tome. No, danas, nakon godine dana vrlo intenzivnog rada, koji je urodio plodom – jednom očito kvalitetnom aplikacijom, koja nas je dovela u uži krug izbora – možemo reći da stvar izgleda prilično izgledno. Još mnogo posla je pred nama, sasvim sigurno, i to ne samo pred timom koji priprema aplikaciju, nego i pred gradskim vlastima, političkim faktorima cijele države (od kojih moramo imati podršku da bi aplikacija bila uspješna), ali na neki način i na svim građanima Mostara, jer njihov interes i angažman je nešto što je u ovakvom projektu ključno.

Što mislite da je bilo presudno da se mostarski kulturnjaci ujedine i zajedno aktiviraju oko ove ideje? 

  • Mislim da su od početka kulturni radnici Mostara prepoznali kvalitet i potencijal ovako ogromnog projekta i lako zamislili ogromnu dobrobit koju on može donijeti svakom ponaosob i svima zajedno. Određenu ulogu je sigurno igrala i činjenica da je od samog početka Gradska uprava pokazala da o ovome misli ozbiljno, u različite timove – Forum 2024, Koordinaciono tijelo i Tim za izradu aplikacije pozvani su praktično svi koji se u gradu na bilo koji način bave kulturom, predstavnici akademske zajednice itd. Također bih željela naglasiti da je suradnja i uvezanost mostarskih kulturnjaka počela i prije ovoga projekta, na njihovu vlastitu inicijativu; imali smo nekoliko predstava u suradnji Narodnog pozorišta i HNK, i u drugim poljima umjetnosti kulturnjaci na razne načine surađuju i djeluju zajedno, jer je to najprirodnije za oblast umjetnosti i kulture.
LIFE:  Andrija Milošević pred mostarskom i sarajevskom publikom

Trebale su proći godine i godine pa da čak i oni koji se bave kulturom, ljudi u kulturnim ustanovama i Gradu, prepoznaju potencijal kulture. Sjajno je probuditi se, nikad nije kasno. Ali, jesmo li se mogli i ranije okupiti oko nekih ideja? Bilo je nekoliko pojedinačnih slučajeva, ali svakako je moglo i ranije i više?

  •  Već sam spomenula primjere suradnje i okupljanja. Ne vidim zašto bismo se sad pitali je li se nešto moglo ranije desiti, to ne mijenja trenutnu situaciju. Važno je da se sad događa to što se događa. Uostalom, takve inicijative moraju biti okupljene oko nečega konkretnog, vođene i upravljane od strane određenih ljudi, i upravo projekat Mostar 2024 i tim koji ga vodi poslužili su kao nosioci inicijative i voditelji tih integrativnih procesa u kulturi grada Mostara.

Već ideja i nominacija je unijela drugačije ozračje u Mostar. Možemo li na ovoj energiji označiti novo vrijeme, bolje, za Mostar u BiH? 

  •  Mi smo uvjereni da bi dobijanje projekta Evropske prijestolnice kulture sigurno donijelo bolje vrijeme u grad, pa posredno i u zemlju. Koristi su nebrojene: sama kulturna produkcija automatski bi se digla na viši nivo, mnogo bi se uradilo na brojnosti publike i širini učešća u kulturi, što su pokazatelji kojima trenutno ne možemo biti zadovoljni. Cijele te godine Mostar bi bio eksponiran u Europi, pa i cijelom svijetu, na najljepši mogući način – kroz kulturu. Naravno, dobrobiti te pažnje sigurno bi se osjetile i u turizmu, infrastrukturnim projektima i ulaganjima, pa i u ekonomskom i poslovnom smislu.

Koji su najveći izazovi da bi se u konačnici došlo do prestižne ‘titule’ europske prijestolnice kulture? 

  •  Mi pokušavamo na neki način izazove pretvoriti u svoje prednosti. Mostar je grad koji nema lokalnih izbora ni gradskog vijeća godinama; još uvijek postoji mnogo toga negativnog u međunacionalnim odnosima, a tragovi rata nisu nestali ni sa ulica grada ni iz međuljudskih odnosa ni nakon toliko godina. No, ideja naše aplikacije – koja je naslovljena „Sve se može premostiti“ – jeste da kultura može biti upravo taj integrativni faktor i faktor razvoja, koji može život u ovom gradu jednim odlučnim i jakim raketnim pogonom, kakav je naslov Europske prijestolnice kulture, pokrenuti nabolje. Nismo pokušavali komisiji u Briselu sakriti svoje probleme; no, iznijeli smo čvrstu vjeru da je najplemenitiji smisao kulture u njenoj moći izgradnje društvene zajednice. Žarko bismo željeli da svi naši građani to razumiju, jer često dobijamo primjedbe da je glupo što želi biti europskom prijestolnicom kulture grad u kome ima još mnogo ruševina, koji često ima problema sa smećem, rupama na putu, nacionalizmom.. .Ne tvrdimo da EPK i kultura uopće mogu riješiti sve te probleme, ali mogu pokazati konstuktivan i snažan put ka rješenjima. U našu korist ide činjenica da je mnogo gradova – Evropskih prijestolnica kulture – posljednjih godina – upravo bilo onih gradova koji imaju „probleme“, tj. Imaju društvenu priču, historiju, kontekst, u kojima kultura može imati najviše značaja, kao što su Derry, Pafos, zapušteni industrijski gradovi itd.

Facebook komentari

Sve više povjerenja u sistem zaštite – U narandžastom UN Women autobusu prijavljeno nasilje u porodici

Prethodni članak

Moja patrola u BiH – Aplikacija koja otkriva radare i policijske kontrole

Sljedeći članak

Možda će vam se svidjeti

Komentari

Odgovori

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Još u rubrici Kultura