Life

Šta je cyberbullying i kako se zaštititi

0
Šta je cyberbullying i kako se zaštititi, Life.ba

Cyber​​bullying je zlostavljanje i maltretiranje u online svijetu, korištenjem digitalnih tehnologija. Može se odvijati na društvenim mrežama, platformama za razmjenu poruka, platformama za igrice i mobilnim telefonima. To je ponavljano ponašanje koje za cilj ima plašenje, sramoćenje i izazivanje bijesa onih koji su na meti.

Neki od primjera su:

  • širenje laži o nekome ili objavljivanje neugodnih fotografija na društvenim mrežama
  • slanje poruka kojima se nanosi šteta ili prijetnji putem platformi za razmjenu poruka
  • lažno predstavljanje u ime nekoga i slanje zlonamjernih poruka drugima u njihovo ime.

Nasilje licem u lice i cyber maltretiranje često se događaju istovremeno. Ali cyber maltretiranje ostavlja digitalni trag, odnosno dokaze koji pomažu u zaustavljanju zlostavljanja.

Kad se nasilje dogodi online, žrtva može imat dojam da nije sigurna nigdje, pa čak ni u vlastitom domu. Efekti mogu trajati dugo i utjecati na osobu na više načina:

  • mentalno; osoba se osjeća uznemireno, posramljeno, glupo, čak i ljutito
  • emocionalno; osoba osjeća sram ili gubi interes za stvari koje voli
  • fizički; osoba pati od nesanice, umora, grčeva u stomaku i glavobolje.

Osjećaj da vas drugi ismijavaju ili maltretiraju, može rezultirati povlačenjem u sebe i izbjegavanjem suočavanja s problemom. U ekstremnim slučajevima cyber maltretiranje može čak dovesti do samoubistava. No, ono se uvijek može prevazići, a zdravlje i samopouzdanje povratiti.

Evo nekoliko savjeta i preporuka kako se zaštiti u online svijetu!

Dobro razmislite prije nego objavite ili podijelite bilo šta na mrežama jer sadržaj će možda  zauvijek ostati tu. Ne otkrivajte lične podatke kao što su adresa, broj telefona ili ime vaše škole.

Saznajte sve o postavkama privatnosti vaših omiljenih aplikacija na društvenim mrežama. Evo nekoliko radnji koje možete poduzeti na mnogim od njih:

  • Prilagođavanjem postavki privatnosti svog računa možete odlučiti ko će vidjeti vaš profil, slati vam poruke ili komentirati vaše objave.
  • Možete prijaviti štetne komentare, poruke i fotografije i zatražiti njihovo uklanjanje.
  • Osim opcije “unfriending”, možete potpuno blokirati ljude kako biste ih spriječili da vide vaš profil ili vas kontaktiraju.
  • Također možete odabrati da komentari određenih ljudi budu prikazani samo njima, bez da ih u potpunosti blokirate.
  • Objave na svom profilu možete izbrisati ili sakriti od određenih ljudi.
  • Na većini vaših omiljenih društvenih medija ljudi nisu obaviješteni kada ih blokirate, ograničite ili prijavite.
LIFE:  Koronavirus usporio u Australiji i na Novom Zelandu, u Evropi raste broj zaraza

Prva linija obrane od cyber nasilja upravo možemo biti mi sami

Društvene mreže Facebook i Instagram nude niz alata koji pomažu mladima da budu sigurni a neke od nji su:

  • Možete zanemariti sve poruke nasilnika ili koristiti alat Ograničida biste diskretno zaštitili svoj račun bez da je ta osoba obaviještena.
  • Možete moderirati komentare na vlastite postove.
  • Možete izmijeniti svoje postavke tako da vam samo osobe koje slijedite mogu poslati izravnu poruku.
  • Instagram vam šalje obavijest da ćete objaviti sadržaj kojim biste mogli prijeći granicu, potičući vas da se preispitate.

Za više savjeta o tome kako zaštititi sebe i druge od cyber maltretiranja, pogledajte mogućnosti na Facebooku ili Instagramu.

Ukoliko neko na Twitteru postane negativan ili “dosadan” postoje alati koji mogu pomoći u rješavanju tog problema:

  • Mute; uklanjanje tweetova sa spornog računa s vaše vremenske lijine bez prestanka praćenja ili blokiranja tog računa
  • Block; ograničavanje određenih računa da vas kontaktiraju, vide vaše tweetove i prate vas
  • Report; podnošenje izvještaja o nasilnom ponašanju

Kome prijaviti cyberbullying

Djeca i omladina koja se suočava sa bilo kojom vrstom cyberbullyinga ili bullyinga slučaj treba prijaviti i pomoć potražiti od roditelja i nastavnog osoblja. Za pomoć u rješavanju ovakvih slučajeva nasilja u BiH aktivan je i plavi telefon.

Ako se maltretiranje događa na društvenoj platformi, razmislite o blokiranju nasilnika i službenom prijavljivanju njihovog ponašanja na samoj platformi. Kompanije za društvene medije dužne su zaštititi svoje korisnike.

U tom slučaju korisno je prikupiti dokaze – tekstualne poruke i snimke objava na društvenim mrežama – kako biste pokazali šta se događa. U slučajevima neposredne opasnosti, trebali biste kontaktirati policiju.

Facebook komentari

You may also like

Comments

Leave a reply

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *