Japanski pristup poslu je jedinstven u cijelom svijetu, a da funkcioniše dokaz je uspjeh njihovih firmi na globalnom tržištu.
Svakodnevno menadžeri u BiH tragaju za novim metodama i principima koji će promjeniti poslovanje firmi na bolje. Zato smo malo istraživali da pronađemo zanimljive metode koje su primjenjive kako u životu, tako i na poslu. Teško je pronaći bolju metodu od one koju koristi većina japanskih firmi.
Pojam Kaizen je “skovao” Taiichi Oho, otac Toyotinog sistema proizvodnje, i koristi ga veliki broj japanskih firmi. To je poslovna filozofija života i rada.
Kaizen označava težnju stalnog poboljšanja i pri tome se ne misli na radikanlnu promjenu procesa proizvodnje.
Cilj kaizen filozofije je smanjenje gubitaka unutar firme, tj. eliminacija momenata koji uključuju troškove, a da se na taj način ne generiraju novi troškovi.
Ovaj način razmišljanja se ne odnosi samo na radno mjesto u kompaniji već obuhvata i dobavljače i zdravlje pojedinih radnika, a može se primjeniti i općenito na cjelokupan način razmišljanja jedne osobe koja teži za konstantnim poboljšanjem kvalitete svoga života.
Razni krugovi kaizen postupaka podrazumijevaju razne stalne krugove koji dovode do velikog broja unapređenja:
5S pokreti
Pristup za poboljšanje čistih, sigurnih i standardiziranih radnih mjesta.
Seiri⇒Uklonite nepotrebne iz svog područja rada!
Seiton⇒Rasporedite stvari nakon Seiri-ja!
Seiso⇒Držite vaše radno mjesto čistitm !
Seiketsu⇒Vodite račun o čistoći i redu zbog vaše osobne potrebe!
Shitsuke⇒Postavitie 5S standarda kao naviku!
Popis za provjeru 7M
To su sedam najvažnijih faktora koji moraju uvijek iznova biti provjereni:
Čovjek
Stroj
Materijal
Metoda
Sredina / okoliš
7-W-popis
7-W-popis je pojam koji vuče korijene iz klasične retorike:
Quis, quid, quando, ubi, cur, quem ad modum, quibus adminiculis
Što
bi se trebalo učiniti?
Tko
će to učiniti?
Zašto
se to čini?
Kako
je to učinjeno?
Kada
se treba to učiniti?
Gdje
bi trebalo biti učinjeno?
Zašto
to nije učinjeno drugačije?
Postoji i skraćena derivacija od Five Ws (5-W-popisa, Who (tko), what (što), when (kada), where (gdje), why (zašto), 3-W-popis (engleski: What? (što) Why? (zašto) What of it? (što to znači)).
Nadamo se da će ova japanska metoda nekoga inspirisati kako u životu, tako i u poslovnoj sredini.