Muzika

Poslušajte ih opet: Zaboravljeni albumi koji su zauvijek promijenili muziku

0
Poslušajte ih opet: Zaboravljeni albumi koji su zauvijek promijenili muziku, Life.ba
Ilustracija Aaron Rogosin / Red Bull Sound Select / Content Pool

Teško je reći kako bi danas izgledao svijet muzike da nije bilo ovih muzičara i njihovih ostvarenja.

Bez njihovog utjecaja možda ne bi bilo ni mnogih legendarnih imena koja su upravo zahvaljujući ovim albumima krenuli u stvaranje vlastite muzike.

Na popisu najutjecajnijih albuma svih vremena koji je napravio magazine Rolling Stone nalazi se nekoliko važnih naslova iz 40-ih, 50-ih i 60-ih godina prošlog stoljeća za koje mlade generacije možda nikad nisu čule, a trebale bi. U nastavku provjerite koji su to albumi zauvijek promijenili svijet muzike.

Woody Guthrie “Dust Bowl Ballads” (1940.)

Album legendarnog američkog kantautora smatra se nacrtom za modernu folk muziku.

Ovim je ostvarenjem Woody Guthrie svijetu predstavio ideju kantautora individualca s izraženom osobnosti. “Dust Bowl Ballads” jedan je od prvih konceptualnih albuma u potpunosti posvećen razdoblju jakih prašina koje su tijekom 1930-ih uzrokovale velika oštećenja na ekološkom sustavu i poljoprivredi američkih prerija. Guthriejeve pjesme mogu se promatrati i kao svojevrsne uglazbljene reportaže zahvaljujući stilu pisanja prepunom detalja s prve crte ove prirodne katastrofe. Ovim albumom utjecao je na brojne nadolazeće kantautorske muzičke legende poput Boba Dylana i Brucea Springsteena.

Frank Sinatra “In the Wee Small Hours” (1955.)

Službeno je ovo bio deveti album Franka Sinatre, ali prvi koji nije zamišljen i izdan kao kolekcija singlova. “In the Wee Small Hours” tematski se oslanja na život slavnog pjevača koji je uz pomoć brojnih autora i kompozitora osmislio pjesme prepune introspekcije. U trenutku kada su se raspale mnoge njegove private veze, Sinatra je pjevao o usamljenosti, depresiji i izgubljenim ljubavima i tako napravio konceptualni album kakav je do tada bio prava rijetkost. Ujedno je ovo i jedan od prvih albuma izdan na dugosvirajućoj gramofonskoj ploči pa je Sinatra pomogao i u popularizaciji LP formata.

Ornette Coleman “Something else!!!!” (1958.)

Debitantski album saksofonista Ornettea Colemana prodrmao je svijet jazza 1958. godine. Coleman je radio kao vozač lifta u jednoj losanđeleskoj robnoj kući i istovremeno okupljao glazbenike za rad na albumu. Naposljetku je snimio kompozicije koje su redefinirale jazz. Iako “Something else!!!!” nije prvi album takozvanog slobodnog jazza, smatra se ostvarenjem koje je odmicanjem od konvencionalnih harmonija, ritma i melodija transformiralo taj muzički žanr.

The Dave Brubeck Quartet “Time Out” (1959.)

S turneje po Europi i Aziji koju je sponzoriralo Državno tajništvo Sjedinjenih Američkih Država, jazz pijanist i kompozitor Dave Brubeck vratio se prepun dojmova i novih ideja. Odmah je započeo s osmišljavanjem eksperimentalnog albuma čije je izdavanje izdavačka kuća Columbia uvjetovala snimanjem konvencionalnog albuma tradicionalnih pjesama s američkog juga. Brubeck je pristao na ovaj dogovor. Kada je “Time Out” napokon izašao, kritičari mu nisu bili naklonjeni jer su ostali zbunjeni neobičnim balkanskim ritmovima koje je Brubeck otkrio u Turskoj, ali nije dugo trebalo da album dostigne kultni status. Popularizirao je ideju crossovera spajanjem američkog jazza i euroazijskog folka te svijetu predstavio nešto novo i egzotično.

Babatunde Olatunji “Drums of Passion” (1960.)

Album Nigerijca Babatunde Olatunjija zaslužan je za stvaranje takozvanog “world music” žanra. Ovaj termin upotrebljava se za kategorizaciju nezapadnjačke tradicijske muzike. Olatunji se 1957. preselio u SAD zbog studija i započeo rad na albumu koji je zapadnom svijetu predstavio afričku muziku. Prodan je u više od pet milijuna primjeraka što je tada predstavljalo nevjerojatan uspjeh, a najpopularniju pjesmu s albuma “Jin-Go-Lo-Ba” ubrzo su obradili Santana, Serge Gainsbourg i mnogi drugi glazbenici. Herbie Mann, Max Roach, Randy Weston i Horace Silver samo su neki od jazz velikana koji su pod utjecajem Olatunjija počeli istraživati afričku glazbu.

Ray Charles “Modern Sounds in Country and Western Music” (1962.)

Legendarni R&B pjevač Ray Charles upustio se u velik eksperiment kada je 1962. godine izdao album s country i folk pjesmama, ali rizik i spajanje žanrova itekako se isplatio. Rezultat je jedan od najboljih crossover albuma svih vremena s četiri hit singla – “I Can’t Stop Loving You”, “Born to Lose”, “Careless Love” i “You Don’t Know Me”. U vrijeme kad je borba protiv rasne segregacije i diskriminacije u SAD-u dostizala svoj vrhunac, Charles je snimio album kojim je pridobio novu bjelačku publiku, a pritom nije izgubio svoju stalnu publiku u kojoj su dominirali Afroamerikanci. Njegov utjecaj nadišao je muziku i ostavio trajan trag na društvu. Integracija soula i countryja pokazala se kao prava revolucija koja je izbrisala brojne rasne granice u muzičkom svijetu i doprinijela Pokretu za ljudska prava u SAD-u.

 

Facebook komentari

You may also like

Comments

Leave a reply

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *